WANDELEN & PELGRIMEREN

220 km

De slag om Arnhem

Operatie Market Garden!

In de voetsporen van onze bevrijders

75 jaar na dato

6. Nijmegen 31km

7. Driel 23km

8. Arnhem 19km

Dag 1 van 8

van Lommel (BE)
naar Valkenswaard
31 km

Herdenkingsroute:

In grote lijnen gaat dit pad over dezelfde wegen die destijds de geallieerde in de tweede wereldoorlog (1944) hebben afgelegd. Dit wandelpad is door wandelsportvereniging OLAT in 2004 geopend in het kader van zestig jaar bevrijding.

De Venbergse Watermolen tussen Dommelen en Valkenswaard, is voor mij vanaf mijn huis het dichtstbijzijnde snijpunt met de Route. Dus van Lommel naar Valkenswaard is voor mij de meest voor de hand liggende eerste wandeldag.

Vandaag 18-08-2020 dus de eerste stappen gezet op dit historische pad.

Om 7.00 uur brengt Marian mij naar Lommel. Het is een half uurtje rijden. Om 8 uur sta ik in de startblokken om de eerste stappen te gaan zetten op het Airbornepad. Het beginpunt is bij het monument van de oorlogshelden en dat staat op een prominente plek, midden voor de ingang van de grote kerk. Ik zie iedereen met mondkapjes lopen en fietsen, dus ik neem mij voor om dit ook te gaan doen. Het blijkt voor mij geen succes, want als brildrager krijg ik direct condens op mijn bril. Ik besluit om het in ieder geval vol te houden tot ik uit de bebouwde kom ben. Daar is het ook niet meer noodzakelijk, want ik kom nauwelijks nog iemand tegen. Het weer is prachtig. Eigenlijk al iets te warm voor de wandelaar. Het begin van de tocht vind ik weinig spectaculair, maar dat verandert vrij snel. Ik kom verder geen enkele Airbornepad-wandelaar tegen. De markering van het pad is vooral in het Belgische gedeelte erg goed. Dat werd wel even anders toen ik de Nederlandse grens gepasseerd was. Hier wil ik de markeerders toch wel een klein standje geven. Vooral het gedeelte tot aan het begin van het heidegebied in de Malpie, vind ik aan de magere kant.(Ik vind de markering pas perfekt, als je zonder routeboekje het pad ook kunt volgen, maar dat is persoonlijk) De temperatuur blijft de hele dag hoog en eindigt aan het einde van mijn tocht in een kleine regenbui. Ik stuur een berichtje naar Marian dat ik over een half uur bij het eindpunt ben. We komen precies op het zelfde tijdstip aan bij de Venbergse Molen. We kunnen samen genieten van het etappepilsje.

Airborne Pad

22.6 gr.C.

gpx bestand dag01

Klik hier voor Foto flashback

Dag 2 van 8

van: Valkenswaard
naar
Eindhoven
29km

begin: Venbergse molen
einde:  Kasteel Eckart

Bij de Venbergse Molen werd ik hartelijk ontvangen door een eenden- en ganzenkoor! Dat is een mooi begin voor deze zonnige dag.

Het is gelukkig wel een stuk minder warm dan de 17 tropische dagen hieraan voorafgaand. Deze dag komt een beetje in het teken te staan van de watermolens die ik vandaag tegen kom: De Venbergse Watermolen bij Valkenswaard en de Genneper Watermolen in Eindhoven.  De Dommel en Tongelreep, twee leuke riviertjes, maken de pittoreske route compleet. Dan hebben we nog de grote stad Eindhoven waar ik ongeveer 6 kilometer doorheen mag slenteren. Dat is toch een hele afstand, maar staat  in schril contrast met de 60 kilometer, die Marian en ik in 2016 te voet aflegden dwars door de stad Parijs. (op weg naar Santiago in Spanje ) Je zou simpelweg kunnen stellen dat Parijs dan ook ongeveer 10 keer zo groot moet zijn dan Eindhoven!

In Eindhoven op het TU terrein, had ik het geluk, de futuristische energiezuinige auto's toevallig tegen te komen.

Een Prachtig einde van de dag net buiten Eindhoven bij kasteel Eckart.

Airbornewandelpad

21.3 gr.C.

gpx bestand dag 2

Klik hier voor Foto flashback

Dag 3 van 8

van Eindhoven (Eckart)
 naar

28km

Dag 03

29 Augustus 2020

begin: Eindhoven (Eckart)
einde: Sint- Oedenrode)

Het wordt een mooie dag volgens de weersvoorspelling! Laten we hopen dat het uitkomt. Ik kan op tijd van start! De eerste 5 km zijn al meteen raak. Prachtige route langs de Dommel. (Die loopt nog door tot Den Bosch!) Na de dommel krijg ik een prachtig bos. afgewisseld met bloeiende heidevelden en zandvlaktes. Het kan bijna niet stuk in dit prachtige natuurgebied.

Na een overgangsgebied van akkerbouw, sta ik warempel in een keer voor een heus oorlogsmuseum Paulushoeve, midden in de weilanden. Het geheel ziet er verlaten uit en er wordt ook geen gehoor gegeven via het belletje naast een van de achterdeuren. Volgens de foto hieronder ben ik toch wel welkom.

Het pad vervolgt achter dit museum?? Maar dat wordt even zoeken. Het ziet er niet naar uit dat het de laatste tijd veel is belopen. Ik volg het GPS spoor (zie foto)maar al snel ben ik aan het "jungelen" in een tweeënhalve meter hoog maisveld. Het duurde gelukkig maar een kleine 500 meter en ik zat al weer op een redelijk zandpad.

In Sint- Oedenrode werd ik verrast door het prachtige Kasteel Henkenshage. Wat een prachtig gebouw. En de koffie was er ook erg lekker.

Het prachtige pittoreske Sint- Oedenrode zorgde voor een mooi slot van deze dag. Om 16.30 werd ik al weer opgehaald door Marian op de vooraf afgesproken plek even  buiten het dorp. Het was weer een prachtige dag.

Airborne wandelpad

17.5 gr.C.

gpx bestand dag 003

flashback dag 3

Dag 4 van 8

van Sint Oedenrode
naar Zeeland
30 km

Dag 4
5 september 2020

begin: Sint-Oedenrode
einde: Zeeland (N.Br.)

"de wolf"

Vanmorgen al weer vroeg gedropt door mijn vaste chauffeur Marian.

Twijfelachtig weer vanmorgen, maar ik ben toch gestart zonder regenkleding aan te doen. Daar kreeg ik al snel spijt van, dus maar aangedaan die handel. Altijd een heel gedoe! Het eerste uur is het blijven regenen. Het was somber in het bos en als je daar dan loopt met ook nog een zwarte poncho aan over een grote rugzak, dan kan ik mij voorstellen dat het geheel er een beetje spookachtig uitziet. Spelende kinderen in het bos bij een camping hoorde ik roepen kijk daar! een wolf. Daar keek ik toch wel even vreemd van op. Temeer omdat ik een stukje terug ook al het straatbordje WOLVENSTEEG tegen kwam.

Gelukkig werd het snel droog, dus maar gauw af die poncho. Ik heb vandaag een hele poos over en langs het Duits Lijntje gelopen. Resten van een spoorlijn, 101 km, van Boxtel naar het Duitse Wesel. Is in gebruik geweest van 1878 tot 1945, volgens de bordjes langs het traject. Het is nu een ecologische verbindingszone, die goed wordt onderhouden. Het is een mooi wandelgebied.

Ook de plaatsen Veghel en Uden zijn mooie dorpen om door te komen met de "benenwagen". Hierna komt alweer het Etappepilsje in zicht. Dat staat vandaag klaar in Zeeland en hier komt Marian mij weer ophalen. Dat is vandaag voor de laatste keer want de afstand wordt natuurlijk elke keer een stukje langer. Marian brengt mij aanstaande donderdag nog terug naar Zeeland en dan loop ik de resterende 4 dagen aaneengesloten. Dus met overnachting.

Airborne Wandelpad

17.6 gr.C.

gpx bestand dag 4

flashback dag 4

Dag 5 van 8

van Zeeland (N.Br.)
naar Katwijk (Cuijk)
36 km

Dag 5
10 september 2020
begin: Zeeland
einde: Katwijk

'De Zeilende Kraay'

Marian brengt mij naar het dorpje Zeeland om de laatste kilometers te gaan lopen van het Airbornepad. Vandaag dag 5 van Zeeland naar Katwijk, gemeente Cuijk, 36 km. Het is wederom mooi weer en de komende  dagen blijft het zo, volgens de voorspellingen en dat is mooi meegenomen. Hulde vandaag ook aan de markeerders van deze route, die is werkelijk subliem. Ik heb nauwelijks op mijn GPS hoeven te kijken. De dag was verder niet zo attractief. Het slaapadres viel aanvankelijk tegen. Ik liep het eerst voorbij, stond nergens aangegeven. Bij aankomst was er niemand. Ik moest een mobiel nummer draaien. Ik mocht alleen naar binnen gaan zei de huurbaas. Er zou later nog iemand komen. In de keuken mocht ik alles gebruiken en er stond  inderdaad van alles klaar. Dus eerst maar even een koud pilsje op het leuke terrasje van dit eenzame stekje. Het duurde een paar uur voordat er iemand kwam. Verder was alles netjes en verzorgd. Maar wel stil.  Ik ben benieuwd wie er morgen allemaal aan de ontbijttafel zitten? (niemand dus,bleek achteraf)

Etappegegevens

gpx bestand dag 5

B&B  De Zeilende Kraay Katwijk 06 20016281

flashback dag 5

Dag 6 van 8

van Katwijk (Cuijk)
naar Nijmegen
31km

Dag 6
11 september 2020

begin: Katwijk

einde: Nijmegen

'EEN BRUG TE VER'

Cuijk en Middelaar als extra.

Ik wil de fietsbrug nemen om de Maas over te steken. Dan zou ik 2 weken moeten wachten! De brug is nieuw en wordt pas 23 september in gebruik genomen. Ik keek de mensen die daar aan het werk waren, eens vriendelijk aan, maar het mocht niet helpen, dus dat werd doorlopen naar de volgende oversteekplaats ( Het pontje in Cuijk) is 3 kilometer verder en dan ook nog eens die zelfde afstand terug. Dus dat was wel even een tegenvaller. Maar niet getreurd het is even niet anders. Daarna stond de Mookerheide op het programma. Prachtig stukje natuur, met leuke klimmetjes. Daarna in Groesbeek lekker geluncht. Dat moest ook wel want direct daarna lag de Zevenheuvelenweg op mij te wachten. Gevolgd door de eveneens  pittige Duivelsberg in Berg en Dal. Dit is de  zwaarste dag tot nu toe en zal het ook wel blijven verwacht ik

Met veel oorlogsherinneringen en twee grote kerkhoven, die ik heb bezocht kwam ik uiteindelijk pas om 19 uur aan bij mijn slaapplaats in Nijmegen, waar het goed toeven was. 's avonds even de stad in om wat te eten en deze keer dan maar 2 etappe pilsjes!

Katwijk

gpx bestand dag 6

Hotel De Prince Nijmegen 024-3604510

flashback dag 6

Dag 7 van 8

van Nijmegen
naar Driel
23km

Dag 7
12 september 2020

begin: Nijmegen
einde: Driel

Rustige start vanuit de prachtige oude stad Nijmegen. Vandaag eerst over de beroemde Dijk van Oosterhout (Deze Dijk is vooral bekend en beroemd bij de vierdaagse wandelaars). Verder zijn de komende kilometers erg saai. Veel te veel over verharde wegen. (voor mij althans)en door het boerenlandschap, waar eigenlijk niets mis mee is, maar ik ken het al van thuis. Wat een verschil met gisteren. Ik ben al om 15.00 uur in Driel, de eindbestemming. Hier is veel te zien en te lezen over de tweede wereldoorlog (het museum is in de plaatselijke kerk.) Honderden Polen lieten hier bij de "slag om Arnhem" het leven.

Vanavond slaap ik bij "vrienden op de fiets"..

Tot morgen.

gpx bestand dag 7

Vrienden op de Fiets Driel  Fam. Buitelaar 026-4436055

flashback dag 7

Dag 8 van 8

van Driel
naar Arnhem
19 km

Dag 8
12 september 2020

begin: Driel
einde: Arnhem

Vandaag de laatste dag alweer.

Het wordt even spannend of het pontje bij Driel vaart. Het is tenslotte zondag. Precies om 10 uur ben ik bij het pontje en! ik ben vandaag de eerste klant. Voor 75 euro cent ben ik aan de overkant van de Neder-Rijn. Gelukkig dat hij vaart dus, anders had ik 8 km om moeten lopen. Meevaller deze keer dus! De route vandaag is werkelijk prachtig met veel herdenkingsmonumenten.En dan komt Arnhem met de wereldvermaarde brug! Dit is ook het eindpunt van het Airbornepad. Het heeft bij mij een zeer grote indruk achtergelaten.

Nu nog met de trein naar huis!

17.45 uur weer lekker thuis.  Het waren 8 mooie wandeldagen.

Driel

19.7 gr.C.

12 gr.C.

gpx bestand dag 8

gpx : knop invoegen (dag 000 220 br 5h)

flashback dag 8

Bekijk hier onze andere wandelingen.