WANDELEN & PELGRIMEREN

STERKSEL 2016 / 2017

DIEKIRCH VALKENSWAARD

2016.

Helaas niet uit kunnen lopen.

Te hoog gegrepen voor mij!

Deze 7 daagse wandeltocht wordt door wandelvereniging Voetje voor Voetje uit Valkenswaard  voor de 24ste keer georganiseerd.Het was voor mij een  echte uitdaging om hier aan deel te nemen.Helaas Heb ik op de derde dag het bijltje er bij neer moeten leggen. Mijn "wekkertje" (hart) gaf aan tijdens de pittige klim direct buiten de Malmedy: Tot hier en niet verder.

Met dank aan het geweldige team van DIVA voor de uitstekende begeleiding

BESCHREVEN ETAPPES OP DEZE PAGINA

20.4  gr.C.

15.7  gr.C.

naam gpx bestand

dag 1 45 km lieler

slaapplaats Diva

2016

Op deze dag gaan we al vroeg uit de veren. We gaan om circa 05:00 vertrekken vanuit ons hotel en kunnen dan om 07:00 uur starten met de tocht.
Deze etappe voert ons naar Bastendorf, Brandebourg, en uiteindelijk komen we dan bij het drielandenpunt in Ouren.
Onderweg hebben we een aantal rustplaatsen waar onze verzorgers ons voorzien van een hapje en/of een drankje.

Wandeldag: 02 van 10.

40.4  gr.C.

17.1  gr.C.

naam gpx bestand

dag 2 45km-Lamonreville

slaapplaats Diva

We kunnen vandaag een beetje later uit ons bedje omdat de rit naar Ouren, waar we gisteren zijn gestopt, niet al te lang is. Ook vandaag is het weer flink klimmen en dalen en dat begint al meteen als we vetrekken. Na een kleine kilometer wandelen komen we langs een Mariagrot die links van de weg in de rots gemaakt is.

Na onze stop in Burg Reuland kunnen we ons hartje ophalen met prachtige stukjes landschap. Bij het biermuseum in Roth krijgen we brood met spek wat door de dames ter plekke voor ons gemaakt wordt.

Wandeldag: 03 van 10.

19.2  gr.C.

13.0  gr.C.

Slaaplaats Diva

Dit is de mooiste dag van deze 7 wandeldagen volgens de organisatoren. We hebben eerst een aanloopstukje vanaf het bos bij Lamonriville en krijgen nog een pittige klim Hier gaat het mis met jan. Wordt vervolgt!!

2017

Vervolg van 2016

Het ligt niet in mijn aard om zaken niet af te maken. Ik wil graag in mijn eigen tempo samen met Marian deze prachtige tocht afmaken. (Dan tot mijn spijt maar zonder medaille van wandelvereniging Voetje voor Voetje uit Valkenswaard.) Gelukkig heeft de DIVA organisatie mij de Gps bestanden ter beschikking gesteld om de tocht af te kunnen maken. Nogmaals hartelijk dank daarvoor.

Vanaf hier ga ik de naam van de route veranderen, omdat hij iets afwijkt van de originele tocht in verband met de overnachtingsmogelijkheden. "DIEKIRCH VALKENSWAARD" wordt nu DIEKIRCH STERKSEL

Donderdag 11 Mei 2017, Reisdag, Sterksel - Malmedy.

Vandaag met NS naar Maastricht, waar we een uur moeten wachten omdat we de aansluiting missen met de IC naar Luik. In Luik mogen we weer een half uur wachten op aansluiting naar Verviers. Het is geen straf om hier te wachten want Luik heef een prachtig station!

Vanaf Verviers moeten we met de bus naar Malmedy, een afstand van zo'n 50km. Om 17.00 uur zijn we bij on appartementje 300mtr. vanaf het centrum. Het appartement, Suite & City Appartments ziet er boven verwachting mooi uit. Vier slaapplaatsen en dat voor  81.00 euro We lopen nog even de stad in om wat te eten. Om 22.00 uur gaan we slapen.

Wandeldag: 04 van 10.

25.8 gr.C.

18.4  gr.C.

B&B  Au Coq en Pate Solwaster

De warme bakker zit tegenover ons appartement. Vandaag passeren we het memorabele punt, op de berg even buiten Malmedy. Hier ben ik vorig jaar gestrand!  Mijn"pompje"  stribbelde tegen! Als je aan je hartslag voelt dat je boven je kunnen gaat, wordt het tijd om te stoppen. Het voelt toch even vreemd om weer op deze plek te zijn. Maar het motiveert  sterk om de klus af te maken. Het voelt opgelucht en goed, dus we gaan beiden opgewekt verder. Even later lopen we trots langs een van de mooiste riviertjes van België.  De Hoegne! in het hart van natuurgebied de Hoge Venen. Er is een bruusk verval van 660 naar 380mtr. waardoor een snelle stroom ontstaat. De vallei is botanisch gezien uniek, (schrijft men). Al vroeg in de middag komen we aan in Solwaster, waar we heerlijk op het terras La Cagne, hebben gezeten om een "etappepilsje" te nuttigen. En toen op naar ons B&B  Au Coq en Pate". Hier werden we goed verwend.

Wandeldag: 05 van 10.

4.0  gr.C.

3.5  gr.C.

Hotel Les Ardennes Verviers

Na een stevig ontbijt in  "Au Coq en Pate" zijn we, compleet met lunchpakket, om 9 uur op pad. Is eigenlijk veel te laat voor een wandelaar. Het werd een tocht met veel heuveltjes, die je in de loop van de dag toch wel weer gaat voelen in de kuiten. Mooi wisselend landschap met veel "stegelkes". Zo noemt men in Nederlands Limburg de poortjes tussen de weilanden. Deze zijn speciaal geplaatst voor de wandelaar, ook zijn er veel trapjes gemaakt, om over de afrasteringen te kunnen klimmen. In de plaats Limbourg,(was geen slaapplaats vrij), zijn we afgeweken van  de officiële route om in Verviers te kunnen overnachten. Hotel Les Ardennes. Hier bleek de kamer die we hadden besproken 2x geboekt te zijn. We kregen voor het afgesproken bedrag een luxe kamer aangeboden. Wie wil dat niet. We kunnen terugkijken op weer een mooie wandeldag.

Wandeldag: 06 van 10.

29.3  gr.C.

20.6  gr.C.

Hotel Lagare Vise

Vanaf vandaag gaat alles een heel stuk makkelijker. Zware klimmen zijn er niet meer. We wandelen nog wel omhoog en omlaag maar het gaat allemaal simpeler. Veelal weer door glooiende weidelandschappen. Wel weer draaipoortjes, die soms met een grote rugzak een beetje lastig te nemen zijn. Halverwege werden we nog verrast door een stevige regenbui. Gelukkig konden we schuilen onder grote bomen op een kerkhof. We hadden hier weinig aanspraak. Na een half uur konden we weer verder. Een half uur is toch nog lang als je met een grote rugzak op dezelfde plek blijft staan. We eindigen onze reis in Vise. Precies bij een ijssalon, waar de etappe voor vandaag erop zit. Heerlijke ijs genomen. Extra groot vanwege Moederdag vandaag. We zijn nog maar 100 mtr. van ons Hotel (La Gare) Een makkie dus.

Wandeldag: 07 van 10.

38.4  gr.C.

22.8  gr.C.

Hotel Bigarre Maastricht

Vandaag zijn we even op Nederlandse boden. Na Maastricht lopen we via België naar huis. Wederom een mooie wandeldag. Rond het middaguur zijn we bij het abdijdomein  van "Val Dieu". Hier komen dagelijks veel toeristen. Er is hier een mooie kerk met groot wandelpark en ook nog een  Bierbrouwerij. Hier wordt het abdijbier " Val-Dieu" gebrouwen. Wat wil een mens nog meer. Wederom een mooie dag, met als hoogste punt De St. Pietersberg, die we nu al voor de vierde keer als wandelaar bezoeken (2x Pieterpad, 1xKanne en nu Diekirch - Sterksel. We Hebben een mooi hotel (Bigarre) in Maastricht. 300mtr. vanaf de markt. S' avonds genoten van deze prachtige stad.

Wandeldag: 08 van 10.

35.5  gr.C.

26.6  gr.C.

Hotel Bigarre Maastricht

Van deze route hadden we niet zo'n hoge verwachtingen. Waarom? weten wij eigenlijk niet. Het werd een prachtige dag, met als hoogtepunt, het bos- en heidegebied bij Maasmechelen. Ik schrok wel enorm toe ik tijdens de middagpauze ik mijn "papieren" snuffelde. Paspoort weg!! Goed nagedacht. Het zou in ons Hotel in Vise achtergebleven kunnen zijn. Bij navraag via Booking.com. waar we ons hotel hadden geboekt, bleek dit inderdaad het geval te zijn. S'avonds dus met de trein terug naar Vise. Het werd een lange dag. 20.30 uur was ik weer op mijn hotelkamer.

Wandeldag: 09 van 10.

37.1  gr.C.

29.7  gr.C.

Hotel Mussenburghof Bree

Omdat wij gisteren met het openbaar vervoer van Maasmechelen terug naar Maastricht zijn gereisd, moesten we vandaag weer terug, met de bus naar ons startpunt voor vandaag. Het wordt een pittige warme dag met 30 graden. We hadden ook vlakker landschap verwacht, maar het bleef  mooi glooiend. Uiteindelijk kwamen we moe maar voldaan aan in de " Mussenburghof " in Bree. Omdat het deze dag op plaatsen meer dan 30 graden was hebben we s'avonds lekker lang kunnen genieten op een van de vele terrassen in de prachtige tuin van het hotel.

Wandeldag: 10 van 10.

24.1  gr.C.

18.0  gr.C.

Thuis

33 personen stonden om 8 uur aan de gesloten deur van de ontbijtzaal. Een medewerkster (een aardige dame overigens) had zich verslapen en moest alle zeilen bijzetten, zodat we om half negen toch nog aan tafel konden. Uiteindelijk stonden we om half tien startklaar. Is te laat als je nog 34km op het programma hebt staan. We starten met regen, 17gr. Een hele tegenstelling tot gisteren dus. Om 12.30 uur houden we onze eerste stop (Bushokje In Lozen!) en konden we onze regenkleding opbergen. Bij Budel Dorplein passeren we de Nederlandse grens en dat voelt goed. In Budel schoot eten we om 15.30 uur een heerlijke uitsmijter in het plaatselijke cafetaria.  4.50 euro voor een uitsmijter waar kom je dat nog tegen. In Maarheeze  nog ieder twee kopjes koffie en precies om 19uur zijn we weer in Sterksel. We kunnen terugkijken op een geslaagde tocht Diekirch - Sterksel.

FOTO'S Diekirch - Sterksel

Bekijk hier onze andere wandelingen