WANDELEN & PELGRIMEREN

17.0  gr.C.

E62d01en02-25km-Roncevalles

Elena Gomez Rua deSanta Cristina 21 tel 0034 651 019 028 egomgar@hotmail.es

Na twee voorspoedige reisdagen, zitten we nu dan eindelijk op de route in de Pyreneeën. Op de grens van Frankrijk en Spanje. De reis is volgens plan verlopen. Op het vliegveld in Charleroi werden we al direct in het Engels aangesproken, door een jonge Duitse dame (20 jaar) die graag met ons mee wilde reizen tot SJPDP. Dat kwam ons goed uit. Zeker toen bleek dat ze vloeiend Frans sprak.( haar moeder komt uit Frankrijk.)
De kop is er af!

Toch gemakkelijk bij het kopen van treinkaartjes en bestellen van een taxi, als dat in het Frans kan.

Het was vandaag een erg korte dag wat het wandelen betreft, slechts 6 km. Dit kwam niet anders uit i.v.m. slaapgelegenheid.

Gedeelde kamers is op de Camino vanzelfsprekend, We slapen vanavond voor de tweede nacht samen in een driepersoons kamer met het door ons geadopteerde “kleinkind Lous”. Dus maak je thuis geen zorgen. Daar komt morgen een einde aan want wij slapen in een klooster waar zij niet terecht kan. Wij hebben gereserveerd en zij niet.  Er komen al 280 pelgrims slapen. Vannavond hebben genoten van een heerlijk diner. 30 personen aan één lange tafel. Allemaal Pelgrims met allemaal hetzelfde doel. Santiago!

Wandeldag: 2 van 33.

E62d01en02-25km-Roncevalles

Klooster Roncevalles

het was een topdag.

Het weer was goed. De route was pittig, maar niet extreem voor ons begrip.Het bleek bij binnenkomst dat we ook nog de zwaarste variant hadden gekozen. Namelijk door het bos, vrij stijl naar beneden.  Dat werd ons duidelijk gemaakt door Nederlandse vrijwilligers die in dit oude klooster werkzaam zijn met 10 personen om de pelgrims op te vangen. Gisteren zijn er ongeveer 400 aangekomen  en vandaag om 14.00 uur waren er al 200.Terwijl er maar 180 kunnen slapen. De overige pelgrims zijn allemaal met taxibusje naar omliggende dorpen vervoerd en de volgende dag weer teruggebracht naar het startpunt.

Gelukkig hadden wij gereserveerd. Het ligt  niet in onze bedoeling om de komende dagen vooraf  te reserveren. Een beetje spanning moet er nog blijven vinden wij.

Vanavond hebben wij weer heerlijk gegeten in een bomvol restaurant. Dit alles inclusief zoveel wijn als je belieft voor €10.00 p.p.

Om 10 uur gaan we slapen. (dan gaan hier automatisch alle lampen uit)

Wandeldag: 03 van 33.

19.4  gr.C.

E63d03-23km-Zubiri

xxxxx

het moest er dan toch maar eens van komen.

Het afscheid van ons " geadopteerd" kleinkind Louis. Ze heeft een bijna buurjongen ontmoet en daar wil ze graag samen met ons mee verderlopen. Maar de man (40 jaar) wilde vandaag nog enkele kilometers doorstappen met nog een andere Duitse mevrouw.  louis heeft zich daar (begrijpelijk bij aangesloten). Jammer, maar niet erg. Gisteren overnacht in prachtig voormalig oud klooster. Voortreffelijk eten en drinken. Vandaag is het allemaal wat kariger. Alle 5 pelgimsonderkomens zijn vol. Omdat we wat te lang op het terras zijn blijven zitten, waren anderen ons voor. Dus toevlucht moeten nemen naar een hotel. Een duur afscheid, maar het was het waard. De route vandaag was toch weer pittig met alle heuvels en afdalingen over voornamelijk met stenen bezaaide paden. Morgen schijnt de route (20km) iets makkelijker te zijn.

Wandeldag: 04 van 33.

21.2  gr.C.

E64d04-23km-Pamplona

alleen

Vandaag onze eerste dag met z'n tweetjes op de Camino. Heerlijk!! Maar we zijn natuurlijk niet alleen, Amerikanen, Ieren, Polen. Engelsen, Denen, Duitsers, Canadezen, Australiërs, Japanners en ook enkele Nederlanders hebben we ontmoet. Het was weer een geweldige dag vandaag! We zijn vanmiddag super gastvrij ontvangen in een door Duitsers gerunde Albergue voor Pelgrims (overnachtingskosten inclusief ontbijt €10pp.)

Wandeldag: 05 van 33.

23.1  gr.C.

E65d05-27km-Punte La Reina

lichte regen

Vanmorgen de stad uitgewandeld, met lichte regen. Is weer eens iets anders. Gelukkig duurde het maar een uurtje. We waren klokslag 8.00 uur aan het wandelen en om 16uur binnen. Is aan de late kant voor deze afstand. Maar het viel dan ook niet mee over voornamelijk keienpaden.

We hebben er wel wat voor teruggekregen, enorme mooie vergezichten, bij helder weer en in de middag 34 graden. 34 hoeft dan ook weer niet meteen, maar we zijn er dik tevreden mee. We beginnen al aardig te wennen aan het pelgrimsleven.

Wandeldag: 06 van 33.

25.6  gr.C.

E66d06-24km-Estella

kapotte neus

Er begint een soort clubje te ontstaan van pelgrims die elkaar elke dag tegenkomen, hetzij overdag, of in de avond  op een terras of slaapplaats. Het blijft bij vluchtige begroetingen, maar toch wel leuk. Allemaal dezelfde  richting  uit en allemaal hetzelfde doel. Waar kom je dat nog tegen in onze maatschappij.

Her lopen gaat ons goed af, wel is het zo dat we elke dag uiteindelijk doodmoe aankomen op het eindpunt van de dag etappe. Het pluspunt is, dat we na een kort slaapje, douchen en eten weer topfit zien. Vandaag nog wel schade opgelopen aan de schoenen van Marian. Van beide schoenen liet de zool aan de voorkant los. Dus we moesten deze avond nog extra kilometers maken om een schoenmaker te vinden. En ja hoor om half zeven hadden we er een gevonden, ( met medewerking van de vriendelijke Spanjaarden) om half 8 waren  ze klaar. Tip Top in orde!

Wandeldag: 07 van 33.

26.4  gr.C.

E67d07-23km-Los Acros

gratis

Vandaag relatief gezien, een makkelijke dag. We waren iets voor half drie in een Albergue. Minder keien als ondergrond loopt toch fijner.
Gisteren bij de schoenmaker was het erg leuk, hij was zelf ook met de fiets naar Rome en Compostella geweest. Jammer dat we geen foto hebben gemaakt. Hij was zo trots op zijn machine die hij 30 jaar geleden in Utrecht heeft gekocht.
Al vanmorgen om 9 uur bij het eerste watertappunt kwamen we voor de keuze te staan: tappen we gratis water of gratis wijn. Je mag drie keer raden!

Vanavond hebben we weer een kamer voor twee. Is ook weer eens een keertje fijn. We gaan nu slapen, morgen 28 km!

Wandeldag: 08 van 33.

17.6  gr.C.

E68d08-29km-Logrono

de stier

Vanmorgen waren we al om 7 uur op pad. Eerst in het centrum een pelgrimsontbijt genomen € 6.10 voor 2, inclusief een stokbrood voor onderweg. Half acht gestart met de etappe, onweer en lichte regen. Geen feest dus. Het weer is achteraf toch nog meegevallen. Mooie wandeltemperatuur tussen 16 en 19graden. En daar stonden we dan ineens in een stadje waar
vandaag de gevechten werden gehouden met de stieren, begon s ’morgens al met de confrontatie voor de kinderen met jonge stieren. Jong geleerd is oud gedaan zullen we maar zeggen.

Ik heb vanmiddag gezien hoe snel een vrouw van 70 jaar met een rugzak van meer dan 10 kg op haar rug, over een hekwerk van hoger dan twee meter kan klimmen.  Op de vlucht voor een grote zwarte stier. Ongewild kwamen wij vanmiddag op een parcours terecht dat afgezet was voor een stierenrace door de straten. Een race zoals die ook ieder jaar in Pamplona wordt gehouden. We zijn door een portier op het parcours  gelaten???. Al gauw riepen mensen ons na dat  de [boelen] er aan kwamen. Even dachten we, ja het zal wel. We wisten immers niet wat ze bedoelden, tot we de grote zwarte stier op ons af zagen komen.

Wandeldag: 09 van 33.

25.1  gr.C.

E69d09-33km-Najera

dipje

Vanmorgen weer voor half 8 aan de wandel. Echter na ongeveer 8km wandelen kreeg ik last van duizeligheid. Waarschijnlijk door het  te sobere ontbijt van vanmorgen.( een sneetje witbrood met jam)

Nadat ik dat stevig had aangevuld ging het langzamerhand weer beter s'middags was ik weer in topvorm!

Omdat we zo laat "binnen" waren, konden we op het nippertje bij de derde poging nog de laatste 2 vrije bedden scoren.

Vanavond gezellig gegeten in de stad.

wandeldag: 10 van 33.

31.6  gr.C.

E70d10-24km-Santo de la Calzada

xxxxx

Santo Domingo plaatsnaam met een mooie herinnering

(vroeger de naam van voor ons een bekende kroeg in Nederweert. Toen hadden  we nog verkering)

Afstand 24 km hoogste gemeten temp. 24 gr (toch 15 gr. minder dan gisteren) Mooie wandeldag  wel veel wind, met iets minder heuvels, maar er zaten toch nog een paar pittige tussen.  Veel wijngaarden (de oogst is hier al voorbij, maar er is nog voldoende blijven hangen aan de onderkant van de struiken. Hier kunnen de plukmachines niet bij. We hebben de laatste twee dagen toch we wat druiven genuttigd. We weten dat dit verboden is omdat veel pelgrims schade aanbrengen doordat ze de druiventrossen van de planten afrukken. i.p.v. knippen. Wij hebben voor de nette manier gekozen.

Vanavond slapen we in een mooi en goed georganiseerde Albergue.
Gegeten in een restaurant met minder aardige bediening. Om een voorbeeld hiervan te geven. Er werd door een klant gevraagd naar de naam van het rest. En de gastvrouw gaf als antwoord dat de naam buiten op het raam staat. Nog gezellig zitten buurten met een Nederlander die op de fiets is. Op dit moment is er hier een hevig onweer.

Wandeldag: 11 van 33.

20.0 gr.C.

E71d11-23km-Belorado

blaren

Vandaag naar onze mening iets teveel in de nabijheid van een grote autosnelweg gelopen, maar toch weer een leuke dag. Wel heeft Jantje  twee grote blaren opgelopen. Aan de zijkant van beide hakken? ? ? Maar niet getreurd, conditioneel zijn we in topvorm. Vanmiddag  een man uit Zwitserland gesproken die onderweg was van Hamburg naar Santiago. In februari gestart zei hij. Hij liep dit pad in een kilt, omdat jaren geleden zijn opa dat ook op precies dezelfde wijze deed. En een leuke bijkomstigheid is dat wij als we in Santiago aankomen ook dezelfde route hebben gelopen, Ook vanaf Hamburg naar Santiago maar dan niet in een kilt.

Vanavond lekker gebabbeld met Jolanda uit Aalst. De zoon van haar is bevriend met de zoon van Monique die bij Mieke (onze dochter )werkt. Wat een toeval.

Tot morgen!

12.5  gr.C.

E72d12-25km-San Juan de Ortega

de kilt

Het was vandaag weer een pittig dagje met veel hoogteverschillen en keienpaden. Code rood volgens het boekje. Niet goed voor mijn blaren dus (Marian heeft nergens last van. Een wonderkind zogezegd) Het was een leuke dag, met steeds meer mensen die je herkent van vorige dagen. Nu ook op de foto met de Zwitser in kilt, dat wilde hij zo graag. Vanavond niet deelgenomen aan het gezamenlijk diner. We wilden eens een avond met z'n tweetjes zijn.
We slapen weer in zo'n "slaapfabriek" 3 slaapzalen, 200 bedden, waar tientallen mensen liggen te snurken. Gelukkig hebben we de oordopjes bij ons. Morgen gaan we op weg naar de grote stad Burgos

Wandeldag: 13 van 33.

13.3  gr.C.

E73d13-28km-Burgos

Burgos

Vandaag al om 7.10 uur aan de wandel. Pikke donker, en fris. Donker geeft niet, want je hoeft alleen je voorgangers maar na te lopen. Na een half uur is het al weer licht. Een behoorlijke lange tocht, waarvan meer dan de helft over grote keien. Niet goed voor mijn twee blaren dus. De eerste 12 km was er geen gelegenheid om iets te nuttigen. Gelukkig nog wat reserve in de rugzak. Er waren vandaag nog al wat alternatieve routes. Achteraf gezien hebben we toch de verkeerde gekozen. Met net voor Burgos teveel industrieterrein. Burgos zelf is een prachtige grote stad. We slapen in een prachtige Albergue van de gemeente. Maar liefst 6 verdiepingen, met twee liften. Zo'n groot gebouw alleen voor pelgrims. En hartstikke vol!!!! d13

Wandeldag: 14 van 33.

12.8  gr.C.

E74d14-21km-Hornillos delCamino

honger

Een makkelijke dag. Het parcours was redelijk vlak en met minder keien. Dus we waren al vroeg binnen, 12.30 uur. Een hele middag en avond de tijd om eens goed uit te rusten. Dat hebben we dan ook gedaan. Morgen komt er naar het schijnt weer zo'n dag. We zullen het zien. Het is vanavond wel even wennen. Gisteren in de grote stad, nu in een piepklein dorpje. Het avondeten viel voor wat betreft de hoeveelheid erg tegen. Het was alleen een stevige maaltijdsoep, met als toetje, lekkere sappige meloen en natuurlijk heerlijke wijn.

Wij zijn naderhand nog stiekem  ergens een pizza gaan eten, met een lekker glas wijn erbij.

Wandeldag: 15 van 33.

9.6  gr.C.

E75d15-20km-Castrojeriz

de Brabander

Vandaag alweer een prachtige en makkelijke wandeldag. Al om 13 uur waren we binnen. De eerste twee Albergue’s die we aandeden waren  (al) bezet. Nummer drie had nog twee bedden. Dat is precies genoeg voor ons zeiden we tegen elkaar. Oh, Nederlanders hoor ik, sprak de man ons toe. Ik kom uit Eersel, en jullie? Ja, toen was het ijs gebroken. Het werd een leuk gesprek! Ook een uitgebreide rondleiding gehad door het historisch pand. Beide partijen vonden het leuk om weer eens in het Nederlands ( en in dit geval ook nog eens in het onvervalst Brabants) te kunnen buurten.We willen het verder kort houden voor vandaag. Morgen 25 km.

Wandeldag: 16 van 33.

19.1  gr.C.

E76d16-27km-Fromista

xxxxx

Vanmorgen al vrij snel na het vertrek kwamen we in Castrojeriz!  de 911 meter hoge Alto de Mostelares op. Het is 12% naar boven en 18% naar beneden! Dat was een flinke pil. Maar het uitzicht dat we daar hadden is onvergetelijk. Dit is niet met een smartphone vast te leggen. Voor de rest van de dag was het vrijwel vlak. Dat was dus een geschenk na zo’n berg uit de categorie A. We zaten dus vandaag al weer redelijk vroeg (15.00uur) aan ons etappepilsje. We hadden toen al ingeschreven voor een slaapplek in de Municipal (Albergue van de gemeente).

Vanavond wederom lekker gegeten. En nog leuk zitten te buurten met een Fransman, in het Engels. De een op een gesprekken (in het Engels) gaan ons goed af.
We proberen elke avond om 22 uur in bed te liggen, maar daar moeten we nog veel moeite voor doen

Wandeldag: 17 van 33.

9.2  gr.C.

E77d17-20km-Carrion de los Condes

40km

Vandaag eindelijk eens een saaie wandeldag zou ik bijna zeggen.
Nagenoeg één lang en recht pad langs een autoweg. Dus 5 uur lang over een recht pad, met maar een koffieadres. We waren al voor 12 uur binnen. Gelukkig wel een mooi stadje. We hadden dus alle tijd voor een wasje en we zijn allebei naar de kapper geweest.

Morgen is eigenlijk een lange tocht van 40km, met bijna geen slaapplaatsen onderweg. Dus we zien wel hoe ver we komen. Het wordt een run op de slaapplaatsen denken wij. Dit was het voor vandaag. (Het is hier nog elke dag stralend weer.!!!)

Wandeldag: 18 van 33.

• Opfrissen 30min
  • Restaurant zoeken 10 min
  • Eten 60 min
  • Pelgrimsnieuws schrijven 15 min.
  • Het is dan al  21.45 uur.
  • Tandjes poetsen.

16.7  gr.C.

E79d19-32km-Reliegos

bodembed

Een saaie route. Wel de officiële (historische) route. Er blijken namelijk diverse varianten te bestaan. Deze staan niet aangeduid, maar staan wel in boekjes beschreven. Wij houden ons aan de officiële route, wat wel inhoud dat we de laatste dagen veel hebben gelopen op een pad dat parallel loop met een verkeersweg. Af en toe hebben we zelfs op de weg gelopen, omdat we tijdens het weekend nauwelijks een auto tegenkomen. Iets na drieën waren we op de plaats van bestemming. We hebben geleerd dat we naar een "bottem" bed moeten vragen, omdat we al oudere mensen zijn. De man achter de desk keek bedenkelijk, maar begreep het wel. Hij bracht ons naar een grote kamer van ongeveer 10 bij 8 meter.)Waar twee bedden stonden en vroeg aan ons of het goed was. (alles in gebarentaal) want de man sprak geen woord Engels. Wij knikten instemmend. Dus we kunnen vannacht weer lekker slapen.

Tot morgen.

14.9  gr.C.

E80d20-27km-Leon

gevaarlijk

Ja, ik ga het dan toch maar een keertje benoemen. Het blijft hier alsmaar mooi weer! Ja en ik weet dat gevaarlijk is om het te benoemen, want zodra het gezegd is, gaat het veranderen, heeft de ervaring on geleerd. Maar ik heb het  toch maar gezegd. Vandaag al weer meer hoogteverschillen in de route. Vanmiddag hebben we het prachtige oude centrum van Leon bezocht. Werkelijk een prachtige stad, met leuke terrasjes. Gisteren hadden we een kamer voor twee. Vanavond slapen we weer in een "slaapfabriek" 120 bedden, in het hart van de stad.

Hopelijk ( na de gevaarlijke uitspraak hierboven) geen regen

Wandeldag 21 van 33.

15.2  gr.C.

E81d21-23km-Viladangos

eigen schuld

Het was wel heel erg toeval dat gisteren toen ik net klaar was met mijn verslagje, het onmiddellijk begon te regenen. Vanmorgen was het bewolkt maar het klaarde vrij snel op. Het duurde meer dan een uur voordat we uit de grote stad Leon waren. Het was fijn dat de route in de stad goed gemarkeerd was, dat was in Bourgos wel even anders en in Pamplona weer overdreven goed. Er stond erg veel wind vandaag. De route was makkelijk  maar wel een beetje saai, parallel aan een autoweg! Vanmiddag hebben we lekker geluierd en een beetje bijgeslapen.

Vanochtend is voor dit jaar de 300.000e "Compostela" afgegeven. De compostela is een

getuigschrift dat je ontvangt bij aankomst in Santiago

Morgen weer een nieuwe dag.

Wandeldag: 22 van 33.

15.8  gr.C.

E82d22-30km-Astorga

nonnenklooster

Vandaag de eerste wandeldag van de vierde wandelweek, tot nu toe hebben we 517 km gelopen. Er resteren nog 275 km tot Santiago. Het begint al ergens op te lijken vinden wij zelf. Gaan we door tot Finisterre (wat einde van de wereld betekent) dan komen er nog 102 km bij, maar dat beslissen we pas als we in Santiago aankomen. We hebben vandaag een super mooi dag en avond gehad. Astora waar we nu verblijven, is een prachtige oude stad . We slapen in een oud nonnenklooster. Alweer in een kamertje voor 2. We weten inmiddels,  hoe we dit aan moeten pakken bij het inschrijven. Een beet zielig kijken en voorover gebukt lopen.( voor dat laatste hoeven we overigens niet veel moeite te doen)

Zo dit was het weer voor vandaag. Voor staks welterusten

Wandeldag. 23 van 33.

12.2  gr.C.

E83d23-22km-Rabanal del Camino

lekker rond

We zijn weer eens in een gehucht aangekomen. Hier staat de tijd stil, maar dat heeft zeer zeker ook zijn charme. Het eten is hier voortreffelijk. We eten en drinken ons helemaal rond, maar dat kan en mag als je elke dag tussen 5 a 6000 cal verbruikt tijdens het wandelen. Vandaag nog een paar Nederlanders gesproken. Is toch fijn als je weer eens in je eigen taal kunt praten. Het wandelt toch gemakkelijker, het is rustiger voor je zintuigen, in de zin van luisteren, praten en kijken.  Het was vandaag weer een prachtige route en morgen belooft ook weer een goede dag te worden. De temperatuur voorspelling voor volgende week, hier is 32 graden. Hoe is het mogelijk in oktober. Wij zijn toch wel echte bofkonten.

Wandeldag: 24 van 33.

17.2  gr.C.

E84d24-27km-Molinaseca (Ponferrado)

gemist

Vandaag begonnen in de mist, maar tegen de middag brak de zon door en liep de temperatuur al vrij snel op. Nu alleen maar bergen en ontzettend veel stenen op ons pad. Zoveel zelfs dat ik zei, we gaan eens even de verharde weg opzoeken. Dom dom dom. Hierdoor hebben we een hoogtepunt van de Camino gemist, nl. Cruse de Ferro (het metalen kruis) Staat boven op het hoogste punt van deze Camino. Hier laten pelgrims een steentje of iets anders achter, met daarop een bijzondere wens of gedachte. Ook wij hadden ieder zo'n steen. Maar helaas, die hebben we nu nog steeds bij ons en zoeken daar nog een bijzondere plek voor. Voor vandaag hebben we de route iets ingekort. We zouden eigenlijk nog 7,5 km willen lopen, maar de pijp was leeg. En niet alleen bij ons. Ook bij mensen die 30 jaar jonger zijn dan wij, bleek op het terras, waar je elke dag veel dezelfde gezichten tegenkomt. We gaan vanavond vroeg slapen.

Wandeldag: 25 van 33.

16.0  gr.C.

E85d25-33km-Villafranca Del Bierzo

xxxxx

We hadden vandaag nog wat km in te halen omdat we gisteren 8 km eerder gestopt zijn. Gelukkig was het parcours niet zo zwaar en konden we zonder veel extra moeite vandaag deze 33 km lopen. Welliswaar niet met twee vingers in de neus maar het ging goed. We zijn weer in een leuk stadje terecht gekomen, waar we veel van de inmiddels  bekende pelgrims weer tegenkwamen. Het valt anderen en ook ons op dat we alle leeftijdsgenoten achter ons hebben gelaten. We krijgen hierover veel complimenten. We worden er bijna verlegen van. Wij willen er toch echt geen wedstrijd van maken, maar het gebeurd gewoon. (Stiekem zijn we er zelf ook wel een beetje trots op.) Het weer blijft hier mooi, alhoewel het s' morgens wat mistig is en s 'avonds wat meer wind, blijft het toch prachtig weer. Vanavond nog op het terras gegeten.

Wandeldag 26 van 33.

15.9  gr.C.

E86d26-27km-La Laguna

xxxxx

De eerste 19 km hadden we er voor 12 uur opzitten. Dus we dachten dat wordt een makkie vandaag. Laat dat nu een even flink tegenvallen. over de volgende 9 km hebben we 4 uur gedaan. Het was alleen maar bergje op. Bij onze laatste stop hoorden wij dat er geen slaapplaatsen meer waren in het dorp 3 km verder waar wij eigenlijk naar toe wilden. Gelukkig konden we wel slapen bij het adres waar we op het terras zaten, dus de keuze was snel gemaakt en het kwam ons eigenlijk ook wel goed uit. We hadden genoeg  stenen onder  de voeten gehad  voor vandaag. Het was wel een prachtige dag, met schitterende panorama's. En als afsluiting een gezellige avond in de albergue met een jarige Schot.

Wandeldag: 27 van 33.

15.6  gr.C.

E87d27-25km-Tricastela

wasdag

Nog 3 km ingehaald van de route van gisteren. Totaal 24 km voor vandaag. Het was deze dag veel minder steil. Dat is toch fijner voor de benen. We waren dan ook al even na 13 uur binnen. Tijd genoeg voor de was dus. Die konden we in een daarvoor bestemde mandje doen, werd voor ons gewassen en buiten opgehangen. Na het terras bezoek en een middagdutje, konden we alles droog binnenhalen.

Zo! dit was alweer een prachtige dag met weer een totaal ander landschap.  De vergezichten waren schitterend. Is met de camera van de telefoon niet vast te leggen. Wij bedanken moedertje natuur voor al haar schoonheid.

Om 19.00 uur nog lekker buiten kunnen eten, maar het werd toch een beetje fris op dit tijdstip. Morgen toch maar binnen gaan zitten denken wij.

Wandeldag: 28 van 33.

15.8  gr.C.

E88d28-19km-Sarria

xxxxx

Begonnen met bewolking. In de loop van de dag klaarde het op. Het is toch mooi wandelweer gebleven. Net toen we op onze bestemming waren begon het licht te regenen en dat doet het nu nog steeds. Dat moet ook want anders is het morgen niet droog! Het landschap blijft onvergetelijk mooi. Het wordt een beetje saai om dit maar steeds te blijven herhalen, maar er komt zo langzamerhand een einde aan. Vanaf morgen is het nog precies 111km te gaan, voordat we in Santiago aankomen. Dus als niets ons tegenzit, zijn we zondag in Santiago. Als we daar zijn beslissen we of we nog 4 dagen doorlopend naar "het einde van de wereld "

Voor straks welterusten. Bij ons op de slaapzaal is alles al donker en ligt iedereen al in zijn bedje

Wandeldag: 29 van 33.

10.1  gr.C.

E89d29-24km-Portomarin

vier weken

De dag is grijs begonnen maar uiteindelijk toch weer blauwe luchten! ! ! Het blijft wel wat frisser maar dat is voor het wandelen niet erg, alleen het s' avonds buiten eten (wat we tot nu toe steeds gedaan hebben) zit er niet meer in. Het is toch wel uitzonderlijk in deze tijd van het jaar, dat we een hele maand lang  s' avonds  nog buiten hebben kunnen eten.4 weken aan het wandelen! ! en nog 4 dagen te gaan. De laatste kilometers vandaag moesten we nog door een pittige kloof. Met wat hulp hier en daar van enkele Italianen uit Rome zijn we er goed doorheen gekomen. Dit was weer zo'n keuzevariant, Wij hadden gekozen voor de historische route. Bleek achteraf niet de makkelijkste te zijn hoorden we naderhand op het terras. Voor straks welterusten

Wandeldag: 30 van 33.

11.8  gr.C.

E90d30-26km-Palas de Rei

70km

Vandaag weer een fijne wandeldag, met een stralend zonnetje. Weinig klimwerk, dus dat schoot lekker op. Nog een kleine 70 km te gaan! De tijd vliegt voorbij en hiermee ook de kilometers. We moeten ons langzamerhand gaan concentreren op de terugreis. Vandaag zijn we iets korter van stof omdat we anders teveel in de herhaling gaan vallen. Maar dat betekent niet dat het wandelen begint te vervelen. Het blijft leuk voor ons. We hebben nog niet besloten of we er nog 4 dagen aanplakken om naar Finisterre te wandelen. We willen het voor vandaag hierbij laten. Voor straks welterusten

Wandeldag: 31 van 33.

14.4  gr.C.

E91d31-27kRivadiso

consumeren

De weersvoorspellingen voor de komende dagen mogen dan wel niet veel goeds beloven, vandaag was het toch weer een topdag, maar liefst 28 graden onder een stralende blauwe hemel vanmiddag. Dus echt terrasweer. Dat hebben we nu al 30 dagen lang. Het is dan ook te merken aan ons drankgebruik. Wat hebben we zoal samen aan brandstof ingenomen in die 30 dagen: 75 liter water, 25 liter bier en 30 flessen. rode wijn.

De nodige kopjes koffie nog niet meegerekend. Vanavond een heel bijzondere man ontmoet uit Bergeijk, met een bijzonder levensverhaal en geloofsovertuiging. Voor straks welterusten.

Wandeldag: 32 van 33.

15.5  gr.C.

E92d32-32km-Sabugueira

xxxxx

Vandaag goed op kunnen schieten

Redelijk vlak. Dan kun je ook wat doorstappen. Daarom 12 km van de route voor morgen al gelopen. We zijn er niet extra moe van geworden ook al waren het 32 km. Resteert morgen dus nog maar 10 km! ! Kunnen we lekker vroeg en fris aankomen in Santiago! Het is allemaal sneller gegaan dan we verwacht hadden. Morgen gaan we eerst genieten van onze aankomst en daarna gaan we ons bezinnen op de terugreis. We verlangen weer naar huisje boompje beestje en natuurlijk het allermeest naar het weerzien met ons gezin! .Het is vandaag gelukkig droog gebleven maar daar is dan ook alles mee gezegd. Geen blauwe luchten meer. Het is hier nu ook herfst. Toch hopen we morgen nog op een klein beetje zon bij aankomst

Wandeldag: 33 van 33.

14.5  gr.C.

E93-d33-13km-Santiago

DE LAATSTE WANDELDAG OP DEZE CAMINO

Het was een dag met heel veel indrukken en heel veel regen. We besloten om een uur later te vertrekken, want regen en dan ook nog eens in het donker lopen is toch wel vermoeiend.Om 8 uur waren we aan het wandelen. Toch nog donker, maar gelukkig vandaag geen keien pad. Ondanks de regen zat de stemming er goed in. Het was in Santiago toch nog even zoeken naar de Kathedraal en het pelgrimsbureau, daar hadden veel pelgrims moeite mee merkten wij. Ondanks de regen was het toch erg druk. De binnenkomst heeft op ons een zeer grote indruk gemaakt. Op het pelgrimsbureau werkt het pas ingevoerde elektronische systeem van inschrijven perfect. We hadden ondanks dat het nog vroeg op de dag was al een hoog inschrijvingsnummer 753 en 754.  We konden via een op de tel geïnstalleerde  app de vorderingen volgen wanneer we aan de beurt waren voor het afhalen van onze Compostela. Dat was pas om 17.30 uur. Jammer dat de Kathedraal vanbinnen volledig in de stijgers staat. We konden er wel in om zodoende een indruk te krijgen van dit prachtige gebouw. Morgen gaan we onze terugreis plannen en reserveren

dag 34.

"de stad"

Maandag 14-10-19

De stad verkennen

Vandaag de hele dag zuur weer, regen, wind en alles wat daar bij hoort. Het is hier in Santiago de laatste 24 uur geen half uur droog geweest. Hebben ook niets ondernomen zelfs maar twee foto's gemaakt. Voormiddag hebben we gezocht en gevonden waar de bus vertrekt die ons over een paar dagen weer naar huis brengt. Een flink nat pak gehaald, paraplu gesneuveld door de wind. Namiddag hebben we een bezoek gebracht (voor de tweede keer) aan " de huiskamer" daar worden de Nederlandse pelgrims opgevangen door de Nederlandse pelgrimsvereniging, onder het genot van een kopje koffie of thee. Was erg gezellig ( tweede nat pak dus) Nadien zijn we wat gaan eten en hebben we boodschappen gedaan voor morgen in de bus. We hebben besloten om vanwege het slechte weer niet door te lopen naar Finisterre. We willen tocht een bezoek brengen, maar we gaan met de bus. En ja een tweede paraplu gekocht. Meer hebben we echt niet beleefd vandaag. Morgen uitslapen en dan naar de bus!

dag 35.

"de busreis"

Dinsdag 15-10-19

De Busreis

Hele dag regen. Zo ook gisteren en eergisteren, maar we klagen niet.

Het was wederom een prachtige reisdag, maar nu dan met een luxe touringcar.Een hele bus vol. De meeste waren pelgrims, aan hun outfit te zijn. Fijn als je met dit regenweer in de bus zit. We zijn er toch nog 5 keer uit geweest om een "nat pak" te halen. Finisterre en Muxia waren werkelijk prachtig, ondanks het slechte weer, je waaide werkelijk van de straat. De paraplu konden we niet gebruiken, die zou onmiddellijk stuk waaien. Toch hebben we de lastige afdaling gemaakt naar de plek waar vroeger de pelgrims hun kleren verbranden. Een onvergetelijke dag!!We zijn achteraf blij dat we de tocht niet te voet hebben gemaakt. Want 4 dagen wandelen in deze omstandigheden met veel regen en wind is echt geen feestje.

Morgen met de Flixbus  naar huis!!!!!

Fotoalbum van Camino Frances

Bekijk hier onze andere wandelingen